Wyposażenie dodatkowe i pomocnicze
Drukarki
Rodzaj zastosowanej drukarki powinien zapewnić wystarczającą jakość wydruku przy niskim poziomie hałasu i emisji substancji szkodliwych. Drukarka powinna posiadać deklarację zgodności CE. Przyciski sterujące drukarki powinny znajdować się z przodu lub z góry obudowy. Ładowanie papieru powinno odbywać się z przodu lub góry drukarki. Wymiana tonera lub tuszu powinna być łatwa, a na obudowie sprzętu powinien się znajdować rysunek z instrukcją jak to zrobić. Drukarka powinna znajdować się na osobnym stole, a drukarka sieciowa w oddzielnym dobrze wietrzonym pomieszczeniu.
Kserokopiarki
Jak większość urządzeń elektrycznych kserokopiarka wytwarza niewielkie pole elektromagnetyczne, które może mieć wpływ na działanie czułych urządzeń elektronicznych. Z tego powodu kserokopiarki nie powinny stać zbyt blisko komputerów i innych urządzeń elektronicznych, jak np. radioodbiorniki czy urządzenia pomiarowe. Otwory wentylacyjne kserokopiarki nie mogą być zasłonięte (np. zbyt bliskie dosunięcie do ściany lub mebla). W razie wystąpienia zakleszczenia papieru należy postępować zgodnie z instrukcją (najpierw wyłączyć kserokopiarkę, a następnie przystąpić do usuwania zakleszczonych kartek). W razie zauważenia nietypowych objawów – odgłosów lub innej pracy maszyny, należy przerwać pracę i zgłosić ten fakt do serwisu. W przypadku gdy kserokopiarka nie będzie używana przez dłuższy czas, należy koniecznie odłączyć ją od źródła zasilania elektrycznego.
Skaner
Powinien być umieszczony na osobnym stoliku podobnie jak drukarka, lub z boku stanowiska pracy, w sposób umożliwiający wkładanie i wyjmowanie skanowanych dokumentów z fotela.
Uchwyt na dokumenty i inne elementy wyposażenia
W celu zwiększenia wygody pracy z komputerem zaleca się stosować dodatkowe pomoce takie jak:
- podstawki lub uchwyty do przytrzymywania dokumentów
- uchwyt powinien być tak umieszczony, aby odległości oko-ekran były mniej więcej równe,
- uchwyt na dokument powinien znajdować się przed pracownikiem w pozycji minimalizujące uciążliwe ruchy głowy i oczu,
- wysięgniki z półką do postawienia monitora lub telefonu, co zwiększa ilość miejsca na blacie
- segregatory i pojemniki na dokumenty oraz drobiazgi biurowe,
- podpórki pod nadgarstki
- kable, przedłużacze i listwy zasilające
- nie mogą się znajdować w przejściach,
- powinny być ułożone pod meblami (lub najlepiej w specjalnych rynienkach) w taki sposób, aby nie utrudniały pracy ani przechodzenia pomiędzy stanowiskami.
- zasilanie komputera
- komputer, drukarka i monitor powinny być zasilane przez listwę lub skrzynkę bezpieczników z wyłącznikiem głównym,
- zasilanie sprzętu komputerowego może odbywać się tylko z gniazdek z kołkiem uziemiającym.
Na życzenie pracownika należy stanowisko pracy wyposażyć w podnóżek o kącie pochylenia w zakresie 0-150° i wysokości dopasowanej do cech antropometrycznych pracownika. Powierzchnia podnóżka nie powinna być śliska, a sam podnóżek nie powinien przesuwać się po podłodze podczas używania.